Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου 2013

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΙΡΙΣΗ





                                                             




Η Συναισθηματική Ισορροπία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι στον αθλητισμό, το οποίο όμως συχνά παραβλέπεται. 
Η βέλτιστη απόδοση επιτυγχάνεται όταν υπάρχει αρμονία μεταξύ των αθλητικών ικανοτήτων και των συναισθημάτων. Ακόμα και με αρκετά αναπτυγμένες φυσικές ικανότητες, αν δεν υπάρχει συναισθηματική ισορροπία η απόδοση θα είναι μειωμένη. 
Συναισθηματική ισορροπία σημαίνει ότι υπάρχει αυτοέλεγχος και ικανότητα αντιμετώπισης των λαθών και μη αναμενόμενων αποτελεσμάτων. Αναγνωρίζοντας ότι τα λάθη και οι ήττες είναι αναπόφευκτα στο παιχνίδι ενός αθλητή, το πώς αντιδρά ο αθλητής σε αυτά τα γεγονότα καθορίζει τελικά και το βαθμό της επιτυχίας του. 
Δύο από τους πολλούς ψυχολογικούς παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την απόδοση ενός αθλητή είναι οι: 

• Ανταγωνιστική ανησυχία (άγχος) 
• Ανταγωνιστική διέγερση 

Η Ανταγωνιστική ανησυχία οδηγεί στην ανάπτυξη αρνητικών σκέψεων και προσδοκιών. Σκέψεις όπως «θα το χάσω», «δεν μπορώ να βγάλω την άμυνα» κ.α. μπορούν να έχουν πολύ αρνητικά αποτελέσματα στην απόδοση, ακόμα και αν ο αθλητής έχει αφιερώσει πολύ χρόνο στην προπόνηση. 
Η Ανταγωνιστική διέγερση καλύπτει ένα φάσμα ανάμεσα στο «βαθύ ύπνο» και τον υπερβολικό ενθουσιασμό. Η απόδοση περιορίζεται από χαμηλά επίπεδα διέγερσης που γίνονται αντιληπτά από την έλλειψη ενθουσιασμού και ενδιαφέροντος. Επίσης όμως, η απόδοση επηρεάζεται από πολύ υψηλά επίπεδα διέγερσης στα οποία ο αθλητής είναι υπέρ-ενθουσιασμένος και καταβάλει υπερπροσπάθεια, η οποία τις περισσότερες φορές είναι άσκοπη. 
Η μέγιστη απόδοση θα επιτευχθεί όταν τα επίπεδα διέγερσης του αθλητή είναι μέτρια και μπορεί να επιτύχει συναισθηματική ισορροπία. 
Υπάρχουν αρκετοί τρόποι – τεχνικές που μπορούν να ελέγξουν τα επίπεδα άγχους και διέγερσης. Κάποιοι αναφέρονται παρακάτω: 
• Επαναλαμβανόμενες θετικές σκέψεις - αυτοδιαβεβαιώσεις όπως: «Μπορώ να το κάνω» και «Σήμερα, θα δουλέψω πιο σκληρά από όλους» ξανά και ξανά πριν από κάθε προπόνηση ή αγώνα. 
• ΌΧΙ αρνητικές σκέψεις. Αλλάξτε τη φράση «δεν μπορώ» με το «θα το κάνω».
• Πνευματική προπόνηση ή προετοιμασία του μυαλού. Κλείστε τα μάτια και φανταστείτε μια τέλεια απόδοση π.χ. ένα σουτ με τέλεια τεχνική, ένα πολύ δυναμικό τελείωμα, μια πολύ δυνατή άμυνα. 
Οι επιτυχημένοι αθλητές πρέπει να ισορροπούν άριστα με τις αθλητικές και τις ψυχολογικές απαιτήσεις ενός αγώνα. Αναγνωρίζοντας ότι οι αθλητικές ικανότητες δεν μπορούν να αναπτυχθούν σε μία μέρα, το ίδιο και οι ψυχολογικές ικανότητες θέλουν χρόνο στοχευμένης προπόνησης για να γίνουν αποτελεσματικές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου